Select Language
ENGLISH | PERSIAN
دسته بندی محصولات
تلفن تماس جنرال بکسل :02155412101 | موبایل جنرال بکسل : 09122781963

سیم برش الماسه

سیم برش الماسه

سیم برش الماسه در واقع نوعی سیم بکسل یا طناب فولادی می باشد که با مشخصاتی ویژه در معادن سنگ برای برش زدن قطعات سنگ مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به شرایط خاص معادن سنگ و ابعاد وسیعی که این تخته های بزرگ سنگ دارند عملا امکان برش آنها از طریق ماشین آلات برش سنگ که به شکل فرز عمل می کنند نبوده و می بایست از راهکاری متفاوت در برش استفاده نمود. در این روش با بکارگیری سیم برش الماسه و حرکت رفت و بر گشتی آن بر روی سطح سنگ با ایجاد سایش سطحی در هر سیکل رفت و برگشت سطح سنگ دچار سایش شده و سیم برش الماسه تا اندازه ای در داخل سطح پیش می رود تا جایی که به برش کامل سنگ در ابعاد دلخواه بیانجامد.

سیم برش الماسه البته به تنهایی در برش و سایش شرکت نمی کند بلکه از قطعاتی به شکل حلقه یا رینگ که به آنها الماس گفته می شود در فواصل مشخص بر روی سطح سیم بکسل الماسه اتصال پیدا کرده و در واقع این حلقه ها هستند که دارای قابلیت سایشی بالایی بوده در تماس با سنگ سایش و در نهایت برش ایجاد می کنند. متریال های بکار گرفته شده در فراوری این حلقه ها خاص بوده و مقاومت سایشی یا سختی سطحی از معمترین فاکتور های کیفی آن محسوب می شود.

سختی سطحی سنگ معدن و تاثیر بر نوع سیم برش سنگ الماسه

سنگ های معدنی دارای درجه های سختی در رینج بسیار وسیعی هستند که سختی سنگ معدن از فاکتور های تاثیر گذار در انتخاب نوع الماس در اتصال سیم برش سنگ از نوع الماسه می باشد. بعنوان مثال در برش سنگ های معدنی از جنس گرانیت و تراورتن از الماس هایی در جنس و نوع یکسان استفاده نمی شود چرا که سنگ معدنی گرانیت دارای سختی بسیار بالایی با مقاومت سایشی فوق العاده بالا در میان سنگ های معدنی است حال آنکه سنگ معدنی تراورتن ساختاری آهکی و نرم دارد. از همین روست که طول عمر سنگ گرانیت که بر روی نمای ساختمان ها نیز بکار گرفته می شود چندین برابر بالاتر از طول عمر سنگ های تراورتن می باشد. در زیر جدولی از میان سختی، مقاومت در برابر خراش سطحی و لک پذیری برای پر کاربرد ترین نوع سنگ های معدن که در صنایع ساختمانی نیز بکار گرفته می شوند تهیه شده است. بدیهی است بالا بودن سختی سطحی سنگ معدن نیاز به سیم برش الماسه از متریال، سختی، تنسایل بالاتر را نیز طلب می کند.

نوع سنگ معدنمقاومت سنگ معدن نسبت بهسختی سطحی سنگ
خراش سطحیلکهاسید
سنگ گرانیتبالامتوسطبالا8 - 9
سنگ کوارتزبالابالابالا7 - 8
سنگ مرمرپایینپایینپایین3 - 5
سنگ تراورتنپایینپایینپایین4 - 5
سنگ آهکپایینمتوسطپایین3 - 5
سنگ های صابونیپایینمتوسطمتوسط2 - 3

مشخصات فنی سیم برش الماسه

سیم برش الماسه یک سیم بکسل فولادی در گرید های بالا می باشد که اغلب در سایز 4.8 میلیمتر با مغزی فولادی در برش شرکت می کند. ساختار ویژه 6X7WSC پر کاربردترین ساختار در تولید سیم برش الماسه بوده که در ساختار خود از 6 استرند یا رشته که هر رشته از 7 مفتول فولادی به هم تنیده است تشکیل می شود. علاوه بر ساختار مشخص پروفیل مفتول های سیم برش الماسه نیز یکی دیگر از مهمترین فاکتور ها در تولید بوده که از نوع کامپکت Compact تولید می شود. با توجه به قرار گیری الماس های حلقه ای شکل بر روی سطح بیرونی استرند های سیم برش الماسه داشتن پروفیل هایی با سطح تخت در بیرون نه تنها به قرارگیری و نشستن بهتر الماس ها بر روی سطح سیم برش الماسه می انجامد بلکه بطور کلی سیم بکسل های کامپکت دارای حداکثر مقاومت سایشی در تماس با سطوح زبر هستند و این سبب می شود در صورت تماس مستقیم سیم برش الماسه با سطح سنگ نیز حداکثر مقاومت در برابر سایش پدید آید. لازم به ذکر است که تکنولوژی و مراحل تولید سیم بکسل کامپکت پیچیده تر از سیم بکسل های معمولی بوده و بنابراین در قطر برابر قیمت سیم برش الماسه با ساختار کامپکت بصورت قابل توجهی بالاتر از سیم بکس های معمولی خواهد بود.

تنسایل مقاومت کششی Tensile از دیگر فاکتور های کیفی تاثیر گذار بر عملکرد و قیمت سیم برش الماسه محسوب می شود. در حالی که تنسایل متوسط کششی سیم بکسل های صنعتی اغلب 1560 نیوتن بر میلیمتر مربع برای صنایع آسانسور و سیم های هفت لا، 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع برای برخی سیم بکسل های نتاب تاور کرین ها، سیم بکسل حفاری و سیم بکسل جرثقیل، 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع برای سیم بکسل های اسلینگ در کشش های سنگین می باشد سیم برش الماسه با برند یوشامارتین Usha-Martin نیز از تنسایل 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع N/mm2 استفاده می کند که تنسایل بسیار بالایی است.

تاثیر تنسایل بر عملکرد و کیفیت سیم برش الماسه

در بررسی کیفی تمامی قطعات فولادی تنسایل همواره یکی از مهمترین فاکتور های کیفی محسوب می شود. با توجه به این نکته که در برش قطعه های بزرگ سنگی در معادن سیم برش الماسه و الماس های سطحی آنها می بایست بصورت رفت و برگشتی بر روی سطح سنگ کشیده شوند طبیعتا با افزایش نیروی کششی در هر بار رفت و برگشت الماس ها با نیروی بیشتری بر روی سطح سنگ کشیده شده و در هر سیکل کاری عمق بیشتری از سنگ را برش می دهند. افزایش کشش سیم برش الماسه نیاز به میزان مقاومت کششی یا تنسایل بالایی دارد که مانع از پارگی سیم برش الماسه معدن سنگ تحت کشش شود.

برند های مختلف از سیم برش الماسه سایز 4.8 میلیمتر با تنسایل های مختلفی که اغلب بالای 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع است استفاده می کنند. در ایم میان سیم برش الماسه با برند یوشارمارتین که در واقع محصولی تولید کشور هند اما تحت لیسانس انگلستان می باشد به منظور ایجاد حداکثر مقاومت کششی از سیم بکسل تنسایل 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع بصورت کامپکت تحت نام سیم برش الماسه استفاده می کند.

درک بهتر تنسایل سیم برش الماسه

شاید برای شما سوال پیش بیاید که مفهوم تنسایل بالای سیم برش الماسه و بعنوان مثال تنسایل 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع چیست؟
تنسایل یک مشخصه مکانیکی می باشد که به شما در انتخاب بهتر هر گونه قطعات صنعتی در درک مقاومت کشش کمک می کند. تنسایل 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع بدین معنا است که سیم برش الماسه به ازای هر میلیمتر مربع از سطح مقطع برش خود در حالت نزدیک به پارگی کامل باری برابر با 196 کیلوگرم را تحمل می کند. از آنجایی که سایز پر کاربرد سیم برش الماسه 4.8 میلیمتر می باشد، با در نظر گرفتن رابطه ریاضی مساحت سطح مقطع دایره ای A=D^2π/4 مطابق زیر مساحت سطح مقطع سیم برش الماسه را خواهیم داشت.
A=D^2π/4=(4.8^2*3.14)/4=18.86 mm2
بنابراین مساحت سطح مقطع برش سیم برش الماسه با قطر 4.8 میلیمتر برابر با 18.86 میلیمتر مربع خواهد بود و از آنجایی که هر میلیمتر مربع از سطح مقطع سیم برش الماسه قابلیت تحمل 196 کیلوگرم بار در حالت شکست را دارد بار کلی برابر با 3.5 تن خواهد بود.

لازم به ذکر است که مفهوم تنسایل در نمودار تنش و کرنش در نقطه ای بالاتر از تغییر شکل الاستیک و در واقع در نقطه اکسترمم مطلق قرار گرفته و بدین معنا نیست که سیم برش الماسه این میزان بار را بدون مشکل در ناحیه الاستیک تحمل نموده و با حذف شدن بار به وضعیت اولیه خود باز می گردد. برای اغلب فلزات یک ضریب ثابت مانند 1/3 برای تبدیل بار امن و بدست آوردن میزان بار واقعی قابل تحمل بر حسب تنسایل وجود دارد. بعنوان مثال برای سیم بکسل استیل که دارای تنسایل 1570 نیوتن بر میلیمتر مربع است WLL یعنی میزان حداکثر بار قابل اعمال بر حسب سایز سیم 1/3 MBL حداکثر بار شکست که مفهومی معادل از تنسایل برای هر سیم بکسل می باشد انتخاب می شود.

سیم برش الماسه کامپکت مغز فولادی

یکی از مهمترین و مخرب ترین تنش هایی که بر پیکر سیم برش الماسه می تواند وارد شود تنش های سایشی می باشد. این تنش ها هم ار تماس مستقیم سنگ در برخی نقاط بر روی سطح سیم برش الماسه (بالاخص در صورتیکه فاصله الماس های سطحی زیاد باشد) می تواند اتفاق بیافتد و همچنین در صورتیکه تحت کشش الماس ها بر روی سطح سیم دچار لغزش شوند. شکل و برش پروفیل های سیم بکسل های کامپکت بگونه ای است که هر یک از مفتول های استرند های بیرونی ادامه مطلب ...

سیم برش الماسه کامپکت مغز فولادی

واردات و فروش سیم برش الماسه سنگ بری چینی

در طی دهه های گذشته با بهبود کیفیت تولید سیم بکسل و سیم برش الماسه تولیدی کشور چین که حاصل بکارگیری ماشین آلات صنعتی تولیدی کشور های بزرگ صنعتی دنیا مانند ماشین آلات آلمانی است بخش بزرگی از بازار سیم برش الماسه سنگ معدن در ایران را نیز تولید کنندگان چینی به خود اختصاص داده اند. این سری از سیم ها که تا سایز 11.0 میلیمتر نیز برای برش سنگ های معدنی به بازار وارد می شوند تنها بصورت مغز فولادی به منظور داشتن حداکثر مقاو ادامه مطلب ...

واردات و فروش سیم برش الماسه سنگ بری چینی

سیم برش سنگ الماسه بزابلا Beza-Bela

برند بزابلا یکی از تولید کنندگان انواع سیم بکسل های فولادی و سیم بکسل برش سنگ الماسه و برندی اسپانیایی می باشد. محصولات این برند طبق استاندارد اتحادیه اروپا تولید شده و دارای ابعاد میلیمتری هستند. سیم برش الماسه بزابلا Beza-Bela که مخصوص معادن سنگ تولید می شود بصورت مغز فولادی با تنسایل بالا و در سایز های مختلف تا 11 میلیمتر نیز عرضه می گردد. نوع بافت مناسب و داشتن پروفیل ها و سطح مقطع نوع کامپکت که حداکثر مق ادامه مطلب ...

سیم برش سنگ الماسه بزابلا Beza-Bela

سیم برش الماسه سنگ الیویرا Oliviera

برند الیویرا یکی دیگر از تولید کنندگان اروپایی انواع سیم بکسل و سیم برش الماسه برای صنایع سنگ و معدن می باشد که در زمینه تولید سیم بکسل های نتاب بالاخص برای تاور کرین ها در سایز های مختلف شناخته شده است. ساختار 6 استرندی سیم برش الماسه سنگ الیویرا Oliviera محصول کشور پرتغال با بکارگیری گرید ها و آلیاژ های ویژه فولادی که مقاومت کششی بالا در کنار مقاومت سایشی را برای این نوع کاربری با قابلیت اتصال الماس های ادامه مطلب ...

سیم برش الماسه سنگ الیویرا Oliviera

طریقه افزایش MBL و WLL در سیم برش الماسه

همانگونه که در بالا گفته شده دو کمیت مکانیکی WLL(woring load limit) و MBL(Minimum breaking load) هر دو تعاریفی موازی با تنسایل با قابلیت درک بهتر می باشند چرا که بر خلاف تنسایل این دو فاکتور در ساختار سیم برش الماسه تابع سایز آن نیز می باشند و برای سایز 4.8 میلیمتر با تنسایل 1960 N/mm2 دارای مقادیر ثابت و مشخصی هستند. اما رسیدن به تنسایل بالا یعنی 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع نیاز به روش هایی ویژه که بخشی از آنها روش های شیمیایی و برخی دیگر روش های فیزیکی هستند می باشد.

فلز آهن که بخش عمده ترکیبات آلیاژ فولاد را شکل می دهد عنصری نرم و چکش خوار با تنسایل مقاومت پایین حدود 460 نیوتن بر میلیمتر مربع می باشد و می بایست تحت فرایند هایی برای رسیدن به سختی و مقاومت کششی مناسب برای تولید سیم برش الماسه سخت کاری شود. اولین قدم افزایش درصد کربن در آلیاژ می باشد که تاثیر قابل توجهی بر تنسایل و سختی مفتول های فولادی سیم برش الماسه داشته و تنها روش شیمیایی افزاینده محسوب می شود. روش های حرارتی در ادامه روش هایی شامل مراحل متعدد و کنترل شده چه از نظر سرعت و چه از نظر دما هستند که طی این روش ها بلور های داخلی ترکیبات آلیاژ فولاد ریز تر شده و تنسایل و به دنبال آن WLL , MBL فولاد و مفتول های سیم برش الماسه تقویت می شوند. رسیدن به تنسایل های بالا مانند تنسایل 1960 بدون ترد شدن فولاد نیاز به تکنولوژی بسیار بالایی داشته و از این رو قیمت سیم برش الماسه در سایز 4.8 بیشتر از قیمت سیم های معمولی در این سایز می باشد. البته برند تولید کننده و پروفیل مفتول ها که ساده یا کامپکت باشند نیز تاثیر قابل توجهی در این قیمت دارند.

متریال های قابل برش با سیم برش الماسه

مقاومت سایشی سطوح مختلف بر حسب متریالی که دارند بسیار متفاوت می باشد و بعنوان مثال در میان سنگ ها سنگ های گرانیتی دارای مقاومت سایشی بسیار بالاتری از سنگ های تراورتن هستند که ساختاری آهکی دارند. میزان مقاومت سایشی سطوح مختلف بر روی سایز سیم برش الماسه و حتی پوشش که می تواند پوشش های پلاستیکی سطحی بوده و یا حد فاصل الماس ها در اتصالات سطحی سیم برش الماسه با فنر پر شده باشد متغیر باشد. در زیر و در یک جدول به بررسی سایز های مختلف سیم برش الماسه و نوع پوشش دهنده سطحی و برای سایز های مختلف می پردازیم.

قطر سیم برش الماسه mm

کاربری سیم برش الماسه

نوع پوشش سطحی

Bead/m

برش سرعت(m2/h)

عمر سیم(m2/m)

Φ11.5/Φ10.5

بتن تقویت شده

لاستیک + فنر

40

0.5-5

0.5-8

Φ11.5/Φ11.0

سنگ کورین

لاستیک و یا ترکیب پلاستیک و فنر

40

2-12

7-22

Φ11.5/Φ11.0/Φ10.5

سنگ مرمر

فنر یا ترکیب فنر با پلاستیک

28-40

4-20

15-50

Φ11.0/10.5

بلوک های گرانیتی

لاستیک و پلاستیک

37/40

6-30

7-50

Φ8.8/Φ8.5

برش مرمر و گرانیت

لاستیک و پلاستیک

33/37/40

7-30

7-40

Φ7.2/Φ8.5

برش گرانیت و اسلاب

پلاستیک

37

0.5-1.6

6-15

سرعت عملکرد و اتصال سیم برش الماسه بر روی ماشین برش سنگ

اولین سیم برش الماسه در دهه 1950 در انگلستان اختراع شد. در ابتدا، آنها شامل حلقه های الماس آبکاری شده بودند که روی یک سیم بکسل چند رشته ای رزوه می شدند. بعدها، حلقه های الماسی آبکاری شده با حلقه های الماسی متخلخل تکمیل شدند، اما هر دو نوع سیم الماس تقریباً منحصراً برای استخراج بلوک در معادن سنگ مرمر و سنگ آهک استفاده می شد. ماشین‌ها و سیم‌های بیشتری برای اره‌زنی سنگ‌های آذرین مورد نیاز بود، و تا 30 سال گذشته، سیم برش الماسه معمولاً برای مربع کردن بلوک‌های گرانیتی در ماشین‌های ثابت تک سیم پذیرفته شده بود. دستگاه‌های سیم چند الماسی (MDW) جدیدترین نوع تجهیزاتی هستند که به طور فزاینده‌ای برای اسلب کردن بلوک‌های گرانیتی استفاده می‌شوند و جایگزین اره‌های قاب شات فولادی سنتی می‌شوند. اگرچه اولین نمونه های اولیه در اواسط دهه 1990 آزمایش شدند، اره کردن MDW گرانیت هنوز در حال توسعه است و هنوز به پتانسیل کامل خود دست پیدا نکرده است.

برای بیشتر کاربردها، اره سیمی حاوی حلقه های الماسی آغشته به الماس با قطر 7.3 تا 11 میلی متر است که روی سیم بکسل گالوانیزه نصب شده اند. اکثریت قریب به اتفاق ماشین‌های MDW از مهره‌های 6.3 تا 8.3 میلی‌متری استفاده می‌کنند، اگرچه سیم‌هایی با قطر 4.3 میلی‌متر اخیراً برای به حداقل رساندن عرض کرف و در نتیجه به حداکثر رساندن بازده دال‌ها در هر بلوک مورد هدف قرار گرفته‌اند.

نانوتجارت دیاگرام عملکرد سیم برش الماسه بر روی ماشین

عملکرد سیم برش الماسه عبارت است از کشیدن یک اره سیمی از پیش تنیده شده روی بلوک سنگی با سرعت خطی بین 24 تا 30 متر بر ثانیه و به طور همزمان پایین آوردن آن با سرعت پایین تغذیه متناسب با ترکیب بهینه. بهره وری و عمر سیم به عنوان یک قاعده کلی، هرچه برش سنگ دشوارتر باشد، نرخ پایین آمدن پایین‌تر است. نرخ های برش بین 1 تا 3 متر مربع در ساعت قبلاً برای ماشین های ثابت تک سیم برش الماسه و چند سیم توصیه می شد. با این حال، روند اخیر به سمت نرخ های برش کمتر بین 0.9 تا 1.5 متر مربع در ساعت در ماشین های تک سیم و 0.6 و 1 متر مربع در ساعت در ماشین های MDW بوده است. مزیت آشکار سرعت پایین‌تر تغذیه، افزایش چرخش سیم برش الماسه است، در حالی که قطر مهره‌های کوچکتر باعث کاهش تنش روی سیم بکسل می‌شود و در نتیجه عمر خستگی آن را طولانی‌تر می‌کند. یک پیامد واضح استفاده از حلقه های الماس با قطر 7.3 میلی متر یا کمتر، ضخامت محدود لایه آغشته به الماس است که بر عمر سیم برش الماسه تأثیر منفی می گذارد. این روند با دشوارتر شدن برش سنگ آشکارتر می شود . برای عملکرد ابزار ضروری است که حلقه های الماسی الماس به طور محکم در محل خود روی طناب ثابت شده و به صورت یکنواخت در کل سطح کار ساییده شوند. بنابراین، سیم برش الماسه باید به طور مداوم بچرخد، اما حلقه های الماس نباید در اطراف نگهدارنده سیم بکسل بچرخند. در عمل صنعتی، چیدمان قرقره زاویه دار و آفست صحیح در دستگاه معمولاً نتایج رضایت بخشی را به همراه دارد، اما پیش تاب چندگانه سیم قبل از مونتاژ یک حلقه پیوسته ممکن است به جلوگیری از سایش خارج از مرکز حلقه های الماس در طول سیم کمک کند . همچنین مشخص شده است که نیروهای برشی بیش از حد ناشی از افزایش نرخ تغذیه پایین ممکن است در نهایت بر نیروی پیچشی ناشی از آفست قرقره دستگاه غلبه کند که منجر به سایش غیرعادی (بیضی‌شدن) مهره‌ها می‌شود.

در حالی که اره کردن بلوک های نسبتاً طولانی با سرعت های برش کم، نیروها/فشارهای وارد بر حلقه های الماسی الماس در مقایسه با اره دایره ای گرانیت بسیار کمتر است. این واقعیت معمولاً نادیده گرفته می‌شود و فرمول‌بندی‌های بخش اره‌های مدور، به تفصیل در ، به طور غیرقابل انتقادی با تولید حلقه های الماسی سیم برش الماسه سازگار شده اند و در نتیجه عملکرد ابزار ضعیفی دارند. بنابراین، هدف اصلی مطالعه حاضر ارائه درک اساسی تر از مکانیک اره کردن سنگ سخت با سیم الماس به منظور ساخت و استفاده صحیح از ابزار، در نتیجه اجتناب از هزینه های بالای آزمایش های مبتنی بر آزمون و خطا است.

آشنایی با انواع معدن سنگ

سنگ های معدنی برای کاربری های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و بر حسب فشردگی، چگالی و سختی سطحی دارای مقاومت مختلفی بوده، رنگ های متنوعی داشته و برخی زینتی و برخی غیر زینتی هستند. معدن سنگ در ایران در نقاط مختلفی یافت می شود و در واقع ایران یکی از کشور های غنی در زمینه سنگ معدن بوده و صادر کننده این محصول گرانبها به اقصی نقاط دنیا می باشد. کیفیت سنگ معدن بر حسب قابلیت جلا پذیری، سختی و رنگ هایی که دارد مشخص شده که رنگ از مهمترین فاکتور های قیمت گذاری سنگ های معدن نیز محسوب می شود بگونه ای که برخی از سنگ های معدنی زینتی یافت شده در ایران که به رنگ صورتی، ارغوانی و لاجوردی هستند برای کاربری های خاص زینتی و به قیمت بالایی در بازار جهانی به فروش می رسند.

علاوه بر رنگ و مشخصات سنگ معدن یک فاکتور نهان دیگر نیز بر قیمت و کیفیت این محصولات نقش دارد که سایز برش می باشد و هر اندازه سنگ در سایز هایی بزرگتر با قابلیت برش زنی در سایز های بزرگتر باشد اغلب آن معدن سنگ دارای محصولاتی خاص تر با کیفیت و قیمت بالاتر است. بدون تردید برش سنگ معدن با سیم برش نیاز به انواع مختلفی از الماس بوده و الماس هایی که برای برش سنگ های معدنی آهکی استفاده می شوند قابلیت اندکی در برش سنگ هایی با سختی بالا مانند سنگ گرانیت هستند.

انواع الماس قابل اتصال بر روی سیم برش الماسه
انواع الماس در اتصال سیم برش

بدون تردید راندمان کاری و قابلیت های برشی در بکارگیری سیم برش Diamond wire با بکارگیری الماس هایی با قابلیت های بالا تکمیل می شود. این قطعات که به شکل رینگ بر روی سطح سیم بکسل قرار می گیرند چه به لحاظ متریال مصرفی در تولید چه به لحاض نوع ساینده های سطحی دارای طراحی و استاندارد های متفاوتی هستند. انتخاب نوع الماس در اتصال سیم برش بستگی به سرعت برش و سختی سطحی سطوح قابل برش دارد. در زیر به معرفی برخی از این الماس ها می پردازیم.

انتخاب میان الماس های مختلف و حد فاصل اتصال آنها بر روی سیم برش بر حسب سختی سطحی سطوح برش و میزان نیروی کششی قابل اعمال بر روی سیم برش الماسه بستگی داشته و بر حسب تجربه و با انجام مهاسبات دقیق مهندسی صورت می پذیرد.

روش جلا دهی سنگ های معدنی پس از برش

هر چند امروزه و مطابق با تکنولوژی های نوین قابلیت تولید سنگ های مصنوعی که شکل پذیری و مقاومت در برابر ضربه بسیار بالاتری نسبت به سنگ معدن طبیعی وجود دارد اما همچنان مزایا و زیبایی سنگ های طبیعی بدون جایگزین می باشد. دلایل متعددی برای بکارگیری سنگ های معدنی طبیعی بجای سنگ های مصنوعی وجود دارد که شکل و بافت منحصر به فرد که مانند امضا یا یک اثر خاص از آن سنگ است، مقاومت و قابلیت های بالای سنگ معدن در مقابله با نا ملایمات طبیعی که سبب می شود آثاری ماندگار برای درک بهتر فرهنگ و تمدن هر دوره بجای بماند و تنوع و ساختار های متفاوتی از سنگ های معدنی که با قرارگیری میلیون ها سال شکل گرفته اند از دلایل اصلی بکارگیری سنگ های معدنی طبیعی است.

اما روش های متعددی برای جلا دهی و شکل دهی به سنگ معدن پس از برش به روش سیم برش الماسه وجود دارد هر چند که فاکتور های مدرن در دکوراسیون حتی به زیبایی عدم تعادل و هماهنگی و بکارگیری سنگ ها پس از برش بدون جلا دهی سطحی نیز می پردازد که استفاده از سنگ های مارون که اغلب رنگی قهوه ای داشته و بصورت شکسته بر روی نما ها استفاده می شود می توان نام برد. با این وجود چهار روش اصلی جلا دهی سنگ های معدن پس از برش با سیم الماسه به قرار زیر هستند.

مزایای برش با سیم برش الماسه

اولین مزیت سیم برش الماس سرعت عملکرد است. اره سیم بر پایه دوغاب معمولی هنگام برش مواد بسیار سخت می تواند کند باشد. سیم الماس پیشرفت های قابل توجهی در سرعت ارائه می دهد و بهره وری هر دستگاه را افزایش می دهد. علاوه بر این فرایند کار با سیم الماس تمیز است. خنک کننده مورد نیاز برای برش در درجه اول آب است و مقدار کمی سورفکتانت به آن اضافه می شود. این امر باعث می‌شود تا به راحتی نصب شود و همچنین بازیابی مواد از دست رفته در طول فرآیند برش آسان می‌شود. در نهایت، در حالی که سیم برش الماسه برای برش مواد کریستالی تهاجمی تر از دوغاب است، برای برش کامپوزیت ها فرآیندی نسبتا ملایم است. این اجازه می دهد تا لبه های بسیار ریز روی مواد هسته ایجاد شود، تغییر شکل کمتری در هسته فلزی ایجاد شود، و هنگام برش فیبر کربن آسیب کمتر، لایه لایه شدن کمتر و کیفیت سطح بالاتری را ایجاد می کند.

دلیل روی آوردن بیشتر به برش سیم الماس به دلیل توانایی آن در بریدن تقریباً هر ماده ای سریعتر و کارآمدتر از روش های سنتی برش است. در مقایسه با تیغه‌های دندان‌ مانند معمولی، زباله‌های بسیار کمتری تولید می‌کند، که می‌تواند صرفه‌ جویی قابل‌ توجهی به‌ویژه هنگام برش مواد گران‌ قیمت داشته باشد. بسته به نوع دستگاه مورد استفاده، سیم اره نسبتاً تمیز، بدون دود و بی صدا است و لرزش کم و بدون لرزش دارد و برای محیط های کاری حساس مانند بیمارستان مناسب است. برش با بکارگیری سیم برش الماسه همچنین چهار تا پنج برابر سریع‌ تر از روش‌های برش معمولی است و برای کار به حداقل نیروی انسانی نیاز دارد.

سیم برش سنگ معدن کیس وایر
سیم برش سنگ معدن کیس وایر
سیم برش سنگ محصول ایران
سیم برش سنگ محصول ایران
مقایسه روش های مختلف برش سنگ معدن

با توسعه مستمر اقتصاد، تقاضای بازار برای سنگ گرانیت در سال های اخیر به تدریج افزایش یافته است. روش استخراج معدن سنگ گرانیت نیز از معادن انفجاری سنتی تغییر یافته است به معدن سنگ مکانیزه تغییر نموده است. روش های برش سنگ معدن در حال حاضر شامل روش های تک و روش های ترکیبی می باشد که اصلی ترین آنها را در لیست زیر بیان می کنیم.

علاوه بر سه روش یاد شده روش های دیگری که اغلب به روش های ترکیبی شناخته می شوند در برش سنگ معدن بکار گرفته می شوند که روش ترکیبی سیم برش و اره چرخشی یا دورانی نمونه ای از این روش ها است که در برش سنگ های گرانیتی نیز بکار گرفته می شود.

I N F O @ N A N O T E J A R A T . C O M | 0 9 1 2 5 0 3 0 0 7 1
نانوتجارت پایگاه اطلاعات صنعتی
کلیه حقوق متعلق به نانوتجارت است
Copyright 2024 - All rights reserved