نانوتجارت پایگاه اطلاعات شرکت ها، فروشگاه ها و قطعات صنعتی
ورمی کمپوست نادمی
دفعات بازدید : 23807
Select Language
ENGLISH | | PERSIAN
دفعات بازدید 23807
جرثقیل سقفی ویکی لیفت
تکین بکسل
فیلتر صنعتی مانا

کود ارگانیک و کود شیمیایی

کود ارگانیک و  کود شیمیایی کود ارگانیک چیست
کود ارگانیک از یک موجود زنده گیاه، حیوان و یا ترکیب هر دو و یا فراورده های جانبی آنها کودهای حیوانی، کمپوست، گرد خون و غیره مشتق شده ، به همین دلیل کود ارگانیک نامگذاری شده است و ترکیب اجزا تشکیل دهنده آنها به صورت آمیخته و درهم می باشد و تمامی اجزا تشکیل دهنده آن مواد غذایی مورد نیاز گیاهان هستند.


ویژگی های کودهای ارگانیک

1-عناصر تشکیل دهنده این کودها علاوه بر ازت، فسفر و پتاسیم شامل صدها نوع مواد معدنی و سایر مواد ضروری و مورد نیاز برای رشد گیاه و بهبود ساختمان خاک می باشد.
2- این کودها مواد غذایی را به تدریج و در زمان طولانی تری آزاد می کنند و در اختیار گیاه قرار می دهند به همین دلیل استفاده بیشتر آن در گیاهان بدون خطر و یا کم خطر است .
3-حفظ و پاکیزگی محیط زیست و کاهش میزان آلودگیها
4-حفظ آبهای زیر زمینی از مواد سمی
5-کاهش فرسایش خاک
6-استفاده از این کودها ظرفیت نگه داری آب را در خاک های شنی و ماسه ای در نقاط کم باران بطور چشمگیری افزایش می دهد.
7-گیاهانی که بوسیله این کودها تغذیه می شوند دارای محصول با مواد مفید بیشتری هستند و در مقابل بیماری ها مقاومت بیشتری دارند.
8-هزینه استفاده از این کودها نسبت به کودهای شیمیایی کمتر است .
9-افزایش مقاومت گیاه به امراض، خشکی، آلودگی و سموم
10-کودارگانیک می توانند انرژی لازم برای انجام فعالیت های میکروبی خاک را تامین کرده و باعث افزایش میکروارگانیسم های خاک می شوند.
11-کاهش میزان پسماند محصولاتی سالم و بدور از هر گونه مواد شیمیا یی .
12-دارابودن گوگرد که سبب بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی و همچنین افزایش قابلیت جذب عناصر دیگر موجود در خاک می شود.
13-افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید به علت کاهش آلودگی ها و عوامل بیمار زا و علفهای هرز

معایب کود های ارگانیک

1-اغلب کودهای ارگانیک باید میکروارگانیسم های خاک شکسته شده و به مواد معدنی مورد مصرف گیاه تبدیل شود، و این عمل به تدریج و آهستگی صورت می گیرد.
2-اضافه کردن بیش از حد این مواد به خاک ممکن است بطور موقتی باعث کمبود ازت در خاک و گیاه شود، زیرا می بایست این مواد توسط باکتریها و میکروارگانیسم های خاک تجزیه شوند.
3-چون این باکتری ها ابتدا ازت آزاد شده را صرف انجام فعالیت های خود به منظور تجزیه مواد آلی می کنند، تا مدتی کمبود ازت در خاک و گیاه مشهود است و به همین دلیل کودهای ارگانیک بایستی بطور مداوم به خاک داده شود.


کود شیمیایی چیست

کود های شیمیایی موادی هستند که اگرچه الگوی ساخت آنها از طبیعت منشا گرفته است ولی از مواد غیر طبیعی و غیر ارگانیک ساخته می شود و در آنها ترکیب مواد به صورت مجزا با هم آمیخته شده است مانند آمونیوم، آمونیوم سولفات، نیترات، پتاسیم سولفات، کلسیم فسفات .



ویژگی کود های شیمیایی

1-کاربرد سهل و آسان، درآمد کاذب کوتاه مدت است.
2-کود اوره حلالیتش در آب خیلی خوب است و به همین دلیل در خاک برای تهیه محلول های کودی و محلول پاشی بر روی گیاه مورد استفاده قرار می گیرد.
3-در کود سولفات آمونیم کمتر از سایر کودهای ازته نظیر نیترات آمونیم از خاک شسته میشود، سولفات علاوه بر خاصیت اصلاح کنندگی خاک جذب گیاه هم می شود.
4-در کود نیتروژن ، گیاهان همانطور که قادرند از راه ریشه نیتروژن مورد نیاز خود را جذب کنند از راه برگ نیز می توانند نیتروژن را به صورتآمونیم، نیترات و اوره جذب کنند.

معایب کود های شیمیایی

1- مصرف بی رویه آنها منجر به تخریب ساختمان خاک و باعث از بین رفتن تعادل متوازن عناصر ضروری خاک و اختلال در حلالیت و جذب عناصر غذایی میشود.
2-ایجاد محصولات غذایی بی کیفیت و آلوده
3-استفاده‌ مداوم‌ از کودهای‌ مصنوعی‌ سبب‌ کاهش‌ عناصر کمیاب‌ مانند روی‌، آهن‌، مس‌ و منگنز خواهد شد که‌ بر روی‌ سلامت‌ گیاهان‌، جانوران‌ و انسان‌ تاثیر خواهند گذاشت‌.
4- کاربرد نامتعادل‌ کودهای‌ ازته‌ ممکن‌ است‌ سبب‌ کاهش‌پ‌ک‌ و کم‌ شدن‌ قابلیت‌ دسترسی‌ گیاهان‌ به‌ فسفر شود.
5- تخریب ساختمان خاک و شور و سفت شدن آن .
6-محصولات تغذیه شده بوسیله این کودها دارای مواد معدنی کمتری می باشند دبین علت که اکثر کودهای شیمیایی دارای مقادیر زیادی از عناصر ازت، فسفر و پتاسیم از ۲۰ تا ۶۰ درصد و یا بیشتر هستند .
7-استفاده بیش از حد آنها باعث صدمه زدن به ریشه گیاه و سوزاندن ریشه می شود.

مقالات
لینک های خبری
نمایندگی ها
لینک های خارجی
I N F O @ N A N O T E J A R A T . C O M | 0 9 1 2 5 0 3 0 0 7 1
جرثقیل سقفی | لنت ترمز
جرثقیل تک فاز | بالانسر فنری
نانوتجارت پایگاه اطلاعات صنعتی
کلیه حقوق متعلق به نانوتجارت است
Copyright 2024 - All rights reserved