نانوتجارت پایگاه اطلاعات شرکت ها، فروشگاه ها و قطعات صنعتی
فولاد آلیاژی ایران
دفعات بازدید : 27477
Select Language
ENGLISH | | PERSIAN
دفعات بازدید 27477

سایه سنگین تحریم ها همچنان بر سر بازار فولاد کشور

سایه سنگین تحریم ها همچنان بر سر بازار فولاد کشور تحریم های شدید آمریکا دامن بازار فولاد کشور را خواهد گرفت؟
طی هفته جاری به دلیل وجود تنها دو روز کاری شاهد تحول چندانی در بازار فولاد نبودیم. مهمترین خبری که از نخستین روز هفته در رسانه ها منتشر گردید تحریم ها و اثرات آن بر بازار فولاد بوده است. به طور کلی در چند وقت اخیر بحث تحریم های شدید ایالات متحده مجددا دامن بازار فولاد و قیمت تیرآهن و میلگرد و سایر مقاطع بازار داخلی کشور را گرفته و در این راستا تحلیل هایی منتشر گردید.
که در آن ها تحلیل گران تلاش کردند تبعات اقدامات آتی این جریان را تبیین و تشریح کنند که البته قابل تقدیر است اما یک نکته مغفول مانده است که یکی از فعالان بازار طی روزهای اخیر به آن پرداخته است. همان طور که می دانیم ایران سال های ۸۹ تا ۹۱ با ایران سال ۹۷ تفاوت های محسوسی دارد که این تمایز ها می تواند بر نحوه کارآیی تحریم ها اثر گذار باشد.
برای اینکه مطلب خیلی طولانی نشود از توضیح و تفسیر سیاسی حقوقی تحریم های گذشته و تحریم های در پیش رو خودداری کرده و در چند نکته برخی تفاوت ها از منظر اثر گذاری بر بازار فولاد و قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت تیرآهن و میلگرد ، به صورت خلاصه مطرح می گردد

بررسی تحریم ها از منظر اثرگذاری بر بازار فولاد کشور
در اوایل دهه ۹۰ ، آمریکا توانست تقریبا برای اثر گذاری تحریم ها به یک ائتلاف عمومی برسد در حالی که در شرایط فعلی این ائتلاف فعلا بصورت متقن و مسجل وجود ندارد.
بازارهای صادراتی فولاد در آن سال ها هم از نظر میزان عرضه و هم از نظر تعداد بازیگران و ذینفعان انگشت شمار بوده در حالی که امروزه این تعداد از نظر کمی و کیفی تغییرات فاحشی کرده است
در شرایطی که ائتلاف تقریبا عمومی وجود داشت خط شکنان بانکی و تجاری بسیار به سختی کار کرده و هزینه های انتقال برای ایران بسیار بالا بود ولی در حال حاضر برخی کشورها همسویی سیاسی – اقتصادی بیشتری با ایران داشته و حتی ممکن است تبادلات دوطرفه پولی را مبنای فعالیت قرار دهند.
از آن جا که ایران هنوز عضو WTO نیست لذا می تواند از منظر قیمت تیرآهن و میلگرد و سایر محصولات فولادی ، رقابت پذیری خود را افزایش دهد. این در حالی است که شرکت های بزرگ فولادی کشور نیز در این ۵ سال توانسته اند سهام برخی شرکت های خارجی را خریداری و یا شرکت هایی در برخی از کشورها افتتاح کنند که می تواند در شرایط سخت به کمک آن ها بیاید
به نظر می رسد که در زمینه صادرات فولاد ، معضل اصلی انتقال پول است. چه در زمان تحریم و چه در ۵ ساله اخیر بازار فولاد همواره در انتقال کالا مشکل چندانی نداشته است چون مبنای کار تغییر اسناد با کمی هزینه در کشور ثالث بوده است و محتملا دولت به دلیل نیاز به ارز حاصل از صادرات برای خلاصی از این وضعیت راهکارهایی ایجاد خواهد کرد.

ورود سیاست به بازار فولاد عامل رکود روزهای جاری
مشکل دیگری که در بازار فولاد مشاهده می شود این است که فعالان بازار آهن نسبت به دهه ۷۰ و حتی بخشی از دهه ۸۰ بیشتر وارد مسائل سیاسی شده اند و این خود می تواند عامل انفعال و رکود فعالیت ها شود. فعالان بازار یک نقش اقتصادی دارند که به نظر می رسد فراموش شده است و مشغله سیاسی آن ها در روز حتی گاهی از یک نماینده مجلس بیشتر است.
و به علت عدم تمرکز نمی توانند نسبت به کار خود گمانه زنی درستی داشته باشند و تحلیل مطمئنی از بازار فولاد و قیمت تیرآهن و میلگرد و سایر محصولات داشته باشند و متاسفانه برخی از سامانه های مجازی به این قضایا دامن می زنند بطوری که ملاحظه می کنید فعالان آن سامانه برای نوشتن و انتشار خبر و مطالب خود به بیش از ۲۴ ساعت وقت نیاز دارند
و هر بار که سری به آنها می زنید عده ای در حال انتشار مطالب هستند که محدودیت زمان ندارد. براستی این بمباران های نوشتاری ، می تواند مارا توانمند ساخته و نسبت به آینده کاری تمرکز بهتری بدهد. بنابراین برای بهبود وضعیت بازار لازم است فعالان این حوزه تمرکز بیشتری بر آینده بازار آهن داشته باشند.
بررسی فاکتورهای مهم تاثیرگذار بر قیمت محصولات فولادی در هفته آتی
از موضوعات جالب توجه دیگری که در روز یک شنبه و آخرین روز کاری هفته جاری مشاهده گردید؛ حداقل تفاوت ۵۰ الی ۸۰ تومانی شمش قوس و القایی بوده است که ظاهرا محصول شمش قوس علی رغم کیفیت به مراتب بالاتر، ارزان تر از شمش القایی در بازار روز یک شنبه معامله شده است
که این خود سیگنال مهم دیگری را در خصوص تحولات اخیر بازار و سبقت و جذابیت محصولات زنجیره‌ تامین گروه A در بازار داخلی را به مخاطب مخابره می نماید و می تواند بر قیمت تیرآهن و میلگرد هفته آتی تاثیرگذار باشد. نکته قابل تامل دیگر در بازار روز یک شنبه فرش قرمز برای چرخش و سرازیر شدن محصولات فولادسازان نیمه دولتی به بازار داخلی بود.
به عنوان نمونه و فقط به تنهایی؛ دریای فولاد خراسان و ذوب آهن اصفهان برای تامین کل نیاز بازار داخلی کشور کفایت خواهد کرد؛ کافی است یک مقایسه سرانگشتی از قیمت میلگرد پیشنهادی فعلی این مبادی با سایر مبادی کوچک کشور داشته باشید.
سوال : آیا این مبادی اینچنینی حاضر خواهند بود با بی گدار به هم زدن؛ سهم جذاب بازار داخلی را با فراهم شدن شرایط مطلوب فعلی برای آنها؛ با ادامه افزایش قیمت تیرآهن و میلگرد از کف بدهند ؟ نقش ناظرین دولتی در مواجه با عرضه محصولات این گروه چه خواهد بود ؟ باید دید در هفته آتی شاهد بهبودی در بازار فولاد کشور خواهیم بود؟

مقالات
لینک های خبری
نمایندگی ها
لینک های خارجی
I N F O @ N A N O T E J A R A T . C O M | 0 9 1 2 5 0 3 0 0 7 1
نانوتجارت پایگاه اطلاعات صنعتی
کلیه حقوق متعلق به نانوتجارت است
Copyright 2024 - All rights reserved