Select Language
ENGLISH | PERSIAN
دسته بندی محصولات

تاثیر اشعه UV خورشید بر مواد پلاستیکی چیست؟

تاثیر اشعه UV خورشید بر مواد پلاستیکی چیست؟

بر حسب تجربه همه ما می دانیم که تابش خورشید و اشعه UV موجود در خورشید بر مواد پلاستیکی تاثیر قابل توجهی دارد. این تاثیر از رنگ پریدگی و سفید شدن پلاستیک و محصولات پلاستیکی گرفته تا ترد شدن و شکستن آنها ملموس می باشد. بعنوان مثال حتما طناب بند در حیات های قدیم را دیده اید که در بخش گره در دو سر بصورت رنگی هستند اما در قسمت وسط که تحت تابش خورشید و در تماس با اشعه UV بوده اند کم رنگ شده و دچار تردی و پارگی شده اند. اما در واقع تاثیر اشعه UV خورشید بر مواد پلاستیکی چیست؟

بررسی تاثیر اشعه UV خورشید بر مواد پلاستیکی امری مهم در تولید تجهیزات صنعتی پلاستیکی مانند طناب پلی پروپیلن که در اتصالات قایق ها و در کاربری های دریایی بکار گرفته می شود دارد. اشعه ماورا بنفش ul class="thewords"traviolet که بصورت خلاصه به اشعه UV شناخته می شود همانگونه که به پوست بدن ما آسیب می رساند بر روی موادپلاستیکی، پلیمری و PVC که امروزه در تولید بسیاری انواع تجهیزات صنعتی بکار گرفته می شود تاثیر دارد. در حقیقت اشعه UV تابش خورشید در سه بخش با طول موج های مختلف شامل UVA که 230-400 نانومتر، UVB که 280 الی 320 نانومتر و UVC که 100 الی 280 نانومتر طول موج دارد تشکیل می شود. در فرایند آفتاب گیری بدن انسان بعنوان مثال بخش UVA شبب تغییر رنگ پوست می شود حال آنکه بخش UVB سبب سوختگی پوست می گردد. همین اتفاق در مورد تجهیزات پلاستیکی مانند طناب های پلی پروپیلن و یا بست های کمربندی پلاستیکی نیز اتفاق می افتد.

آسیب اشعه UV به تجهیزات پلاستیکی

زمانیکه اشعه UV در تابش خورشید توسط یک سطح پلاستیکی تابیده می شود شود تحریک فوتون ها می گردد. این امر سبب پدید آمدن رادیکال های آزاد در داخل پلاستیک می گردد. این رادیکال های آزاد هستند که به تدریج بصورت کاتالیزر عمل کرده و سبب پوسیدن degradation در پلاستیک و محصولات صنعتی پلاستیکی می گردند. از همین روست که پدیده پوشیدگی در نور خورشید برای اجسام پلاستیکی به رنگ تیره تر سریع تر اتفاق می افتد چرا که میزان جذب نور و به دنبال آن میزان جذب اشعه UV توسط اجسام پلاستیکی تیره تر بیشتر است. حقیقت ساده این است که پلاستیک قابلیت جذب UV را ندارد به همین دلیل این اشعه بصورت آزاد تولید رادیکال می کند.

راهکارهایی برای افزایش طول عمر پلاستیک تحت تابش اشعه خورشید وجود دارد که در برخی از کاربری ها مانند تولید طناب های پلی پروپیلن که در محیط های ساحلی در اتصالات کشتی و قایق ها بصورت مستمر در تماس با نور خورشید هستند بکار گرفته می شوند. این راهکارها که اغلب روش هایی شیمیایی برای افزایش قابلیت جذب UV در پلاستیک هستند برای برند های مختلف می تواند متفاوت باشد و بعنوان مثال اضافه کردن دی اکسید تیتانیوم titanium dioxide و یا بنزوفنون benzophenone از جمله این افزودنی ها هستند.

I N F O @ N A N O T E J A R A T . C O M | 0 9 1 2 5 0 3 0 0 7 1
نانوتجارت پایگاه اطلاعات صنعتی
کلیه حقوق متعلق به نانوتجارت است
Copyright 2024 - All rights reserved