Select Language
ENGLISH | PERSIAN
دسته بندی محصولات
تلفن تماس بایگان صنعت :09125030071 | موبایل بایگان صنعت : 09125030071

پمپ پلاستیکی

پمپ پلاستیکی

پمپ پلاستیکی یا پمپ پلیمری دسته ای از الکتروپمپ ها هستند که اغلب در دو نوع گریز از مرکز (سانتریفیوژ) و یا دیافراگمی تولید می شوند. پمپ های پلاستیکی از آنجا که در بخش هایی که بصورت مستقیم با سیال تماس پیدا می کند از جنس پلاستیکی تولید می شوند که در نمونه های گریز از مرکز شامل هوزینگ و پروانه یا ایمپلر و در پمپ های دیافراگمی در قسمت هوزینگ و دیافراگم می باشد بر این مبنا نامگذاری می شوند و در صنایع برای انتقال سیالاتی با قابلیت خورندگی بالا مانند اسید های رقیق، آب شور، باز ها و ... مورد استفاده قرار می گیرند.

شاید نام صحیح تر برای پمپ های پلاستیکی پمپ های پلیمر محور باشد چرا که پلاستیک (C2H4)n یا پلی پروپیلن PP تنها نوعی از پلیمر ها هستند که در تولید این دسته از الکتروپمپ ها بکار گرفته می شوند. این در حالی است که در لفظ بازاری حتی پمپ هایی که از ترکیبات شیمیایی پلیمری دیگر نیز با تشابه ظاهری به پلاستیک استفاده می کنند پمپ پلاستیکی نامیده می شوند. از دیگر ترکیبات شیمیایی بکار گرفته شده در تولید پمپ های پلاستیکی می توان به PVC یا پلی ونیل کلرید، PTFE پلی تترا فلوئورو اتیلن که یکی از برند های شناخته شده آن تفلون می باشد و بر این اساس بنام تفلون Teflone نیز شناخته می شود، FEP اتیلن پروپیلن فلورونات، PFA پر فلورالکوسی آلکان، PVDF پلی ونیل ایدن فلورید و ترکیبات دیگر اشاره نمود که هر یک در مشخصات مکانیکی و شیمیایی عملکرد پمپ پلاستیکی تاثیر دارند.

مزایای کاربری پمپ های پلاستیکی

شرایط کاربری و نوع سیالی که در الکتروپمپ جریان پیدا می کند مهمترین دلیلی است که در برخی از کاربری ها از پمپ های پلاستیکی بجای متریال های فلزی استفاده می شود. حتی در برخی از شرایط سخت کاربری در تماس با سیالات اسیدی حتی پمپ استیل نیز با وجود درصد بالایی از عناصر کروم Cr و نیکل Ni در این سری از الکتروپمپ ها نیز خوردگی و زنگ زدگی با توجه به قابلیت بسیار بالایی که اسید ها در جذب اکسژن دارند اتفاق می افتد. در زیر به بررسی برخی از مزایای کاربری پمپ های پلاستیکی می پردازیم.

پمپ پلاستیکی اسید از جنس PP

این پمپ گریز از مرکز پلاستیکی که از جنس پلی پروپیلن PP تولید شده است با قابلیت مقاومت بالا در برابر اسید ها و برای اتصال افقی طراحی شده است. حداکثر دبی جریان خروجی پمپ پلاستیکی اسید گریز از مرکز 100 متر مکعب در ساعت m3/h و هد و ارتفاع حداکثر پمپاژ آن 45 متر می باشد. بدیهی است که دبی حداکثر در ارتفاع و هد حداکثری اتفاق نمی افتد. بدنه و پروانه های این پمپ پلاستیکی بصورت کامپیوتری پس از تولید تست شده تا راندمان کار ادامه مطلب ...

پمپ پلاستیکی اسید از جنس PP

پمپ دیافراگمی پلاستیکی Master Flex

پمپ دیافراگمی Master Flex که از نوع پنوماتیک می باشد با بدنه پلاستیکی از جنس پلی پروپیلن PP برای انتقال مواد صنعتی با خورندگی بالا مصرف می شود. دبی جریان خروجی این پمپ پلاستیکی 4 گالن در دقیقه بوده و بر خلاف پمپ های گریز از مرکز که به دلیل نیروی محرکه الکتریکی در محیط هایی با گازهای قابل اشتعال خطر ساز هستند این پمپ پلاستیکی دیافراگمی که از نیروی باد کمپرسور استفاده می کند خطر ایجاد شعله را در پی ندارد. اتصال پ ادامه مطلب ...

پمپ دیافراگمی پلاستیکی Master Flex

معایب و مشکلات کاربری پمپ پلاستیکی

پلاستیکی و در کل ترکیبات پلیمری با وجود بالا بودن نیروی جذب مولکولی در داخل در برابر حرارت بسیار آسیب پذیر هستند بدین معنا که شکل هندسی خود را تحت تاثیر دما بالاخص در فشار های بالا به سرعت از دست داده و در صورتیکه هوزینگ پمپ پلاستیکی در بیرون توسط یک هلدر فلزی مهار نشده باشد محدوده عملکرد دمایی بسیار پایینی دارند. اغلب ترکیبات پلیمری و پلاستیکی دارای دمای ذوب بین 175 الی 300 درجه سانتی گراد هستند. هر چند حتی دمای 175 درجه نیز برای اغلب سیالات در انتقال دمای بالایی محسوب می شود اما توجه به دو نکته در کاربری پمپ پلاستیکی دارای اهمیت است. اولا برای دفورمه شدن هوزینگ پمپ نیازی به رسیدن آن به دمای ذوب نیست و عملا پلاستیک در دماهای پایینتر از دمای ذوب خود نیز در آستانه Elongation یا کشش و افزایش طول قرار می گیرد. مطلب دوم اینجاست که در پمپ پلاستیکی به سبب ارتفاع سیال مایع در هد های بالا بر روی محفظه و هوزینگ پمپ یک فشار مضائفی وارد می شود که هر چه سرعت دورانی موتور اتصال پمپ پلاستیکی بیشتر و هد بالاتر باشد این فشار نیز افزایش پیدا می کند. این امر سبب می شود پمپ پلاستیکی نه تنها در دمایی بسیار پایین تر از دمای ذوب پلاستیکی بلکه تحت فشار به سرعت دفورمه شده و عملا با تغییر سایز هوزینگ پمپ عملکرد ان مختل می شود.

در میان ترکیبات مختلفی که در تولید پمپ پلاستیکی بکار گرفته می شوند تفلون Tefone که همانطور که در بالا گفته شده نام تجاری نوعی ماده شیمیایی PTFE می باشد دارای بالاترین دمای ذوب در محدوده 3127 درجه سانتی گراد یا 621 درجه فارنهایت می باشد و یکی از ایده آل ترین ترکیبات پلیمری برای تولید پمپ پلیمری محسوب می شود. البته تفلون نسبت به پلاستیک معمولی دارای قیمت بسیار بالاتری می باشد و از این رو انتخاب نوع پلیمر در پمپ پلاستیکی با در نظر گرفتن شرایط و بودجه صورت می پذیرد.

پمپ گریز از مرکز پلاستیکی مگنتیک Master Flex

این پمپ پلاستیکی که اتصال آن با موتور های نوع ODP (Open drip proof) ضد چکه برقرار می شود در دمای حداکثر سیال عامل تا 88 درجه سانتی گراد یا 190 درجه فارنهایت عمل می کند. محدوده دبی خروجی این پمپ گریز از مرکز که از مواد پلاستیکی پلی پروپیلن تولید می شود از 7.5 الی 17 GPM گالن در دقیقه در سری های مختلف کار کرده و با هد خروجی حداقل 13 و حداکثر 27 متر کار می کند. پمپ مگنتیک پلاستیکی Master Flex حداکثر فشار 50 psi برابر با 3 را تحمل کرده و ادامه مطلب ...

پمپ گریز از مرکز پلاستیکی مگنتیک Master Flex

پمپ پلاستیکی سایلنت تک فاز نوع سانتریفیوژ

پمپ های سانتریفیوژ سایلنت که از نوع قتصادی با راندمان کاری بسیار بالا، مصرف بسیار کم و بی صدا تولید می شوند از جنس پلیمری با قابلیت پمپاژ اسید مورد استفاده قرار می گیرند. این الکتروپمپ پلاستیکی که بصورت تک فاز با برق 220 ولت کار می کند قابلیت پمپاژ 25.6 گالن در دقیقه و تا ارتفاع حداکثری 31.8 متر را دارد. سیستم خنک کننده داخلی این پمپ گریز از مرکز پلیمری در انتقال حرارت و خنک کاری یاتاقان های داخلی آن نقشی موثر ادامه مطلب ...

پمپ پلاستیکی سایلنت تک فااز نوع سانتریفیوژ

مقایسه شرایط انتخاب پمپ اسید استیل یا پلاستیکی

در کاربری های صنعتی برای انتقال مواد از انواع الکتروپمپ های استنلس استیل که اغلب در گرید 316 تولید می شوند و یا پمپ های پلاستیکی استفاده می شوند که هر دو ترکیب یکی فلزی به نام ضد زنگ که در واقع در تماس با آب و رطوبت ضد زنگ بوده و دیگری از نوع پلیمری با حداقل میزان واکنش پذیری شیمیایی است. انتخاب میان این دو نوع پمپ تحت تاثیر فاکتور هایی مانند میزان خورندگی سیال عامل (مدیا) ، هد کاری یا حداکثر ارتفاع پمپاژ، دمای کاری و بودجه بستگی دارد. در زیر به بررسی هر یک از این فاکتور ها و مقایسه کاربری پمپ پلاستیک و پمپ اسید می پردازیم.

مقایسه قابلیت های پمپ پلاستیکی گریز از مرکز و دیافراگمی

نوع الکتروپمپ جدا از متریالی که در تولید قطعات آن بکار گرفته می شود یکی از مهمترین و دشوارترین پروسه های انتخاب این ماشین انتقال سیال می باشد. پمپ های گریز از مرکز چه از جنس فلزی باشند و چه از جنس پلاستیکی پر مصرف ترین نوع الکتروپمپ ها در صنایع می باشند که هم با نیروی الکتریکی ناشی از اتصال موتور کار می کنند و هم سطح بالایی از دبی جریان سیال را پدید می آورند. با این وجود پمپ پلاستیکی از نوع گریز از مرکز دارای محدودیت هایی در کاربری نیز است. یکی از مهمترین این محدودیت ها عدم قابلیت Self-priming یا مکش سیال به صورت خشک می باشد. بدین معنا که برای راه اندازی پمپ پلاستیکی گریز از مرکز می بایست ابتدا حتما هوزینگ پمپ را از مدیای اولیه پر کنید. حتی در این حالت نیز ارتفاع مکش پمپ گریز از مرکز محدود می باشد (در بهترین حالت برای قدرتمند ترین نوع پمپ امکان مکش از ارتفاع بیش از 10 متر در سطح دریا از نظر علمی میسر نیست). پمپ پلاستیکی گریز از مرکز اغلب قابلیت مکش تا ارتفاع حداکثر 7 متر را در بهترین شرایط دارد و این امر تنها با وجود سیال مدیا در هوزینگ پمپ میسر می شود. از دیگر ایرادات وارد بر پمپ گریز از مرکز پلاستیکی عدم قابلیت پمپاژ در صورت وجود ذرات جامد معلق در سیال می باشد. حتی در مواردی که این امر میسر است سایز ابعاد جامد معلق می بایست بسیار محدود باشد.

پمپ پنوماتیک پلاستیکی از نوع دیافراگمی RV25

برند River Wave یا RV تولید کننده انواع پمپ دیافراگمی پلاستیکی اسید و استنلس استیل در توان ها و با دبی های جریان مختلف می باشد. پمپ پلاستیکی RV25 از نوع پنوماتیک که بصورت متصل به کمپرسور عمل می کند دارای سایز ورودی و خورجی 1 اینچ معادل 25.4 mm می باشد و دبی جریان خروجی بالای 40 گالن در دقیقه و در حالت پرتابل 151 lpm پدید می آورد. حداکثر فشار جریان سیال این پمپ دیافراگمی برابر با 8.4 بار یا معادل 120 Psi می باشد. قابلیت پمپ انواع مواد خورنده برای این پمپ پلاستیکی از جمله اسید های صنعتی و خوراکی مانند اسید استیک، اسید کرومیک، اسید ادامه مطلب ...

پمپ پنوماتیک پلاستیکی از نوع دیافراگمی RV25

پمپ پلاستیکی از نوع دیافراگمی یک پمپ با نیروی مولد باد بصورت پنوماتیکی است که تنها بصورت متصل به کمپرسور عمل می کند. این سری از پمپ ها قابلیت Self-priming یا مکش سیال بصورت خشک و بدون داشتن سیال مدیا را داشته که از مزایای کاربری پمپ پلاستیکی دیافراگمی محسوب می شود. دبی جریان قابل انتقال توسط این سری از الکتروپمپ ها اغلب کمتر از نمونه های گریز از مرکز می باشد اما در عوض هد انتقال سیال توسط پمپ دیافراگمی پلاستیکی بسیار بالاتر می باشد. از نظر ذرات جامد معلق اغلب نمونه های پمپ دیافراگمی چه از جنس پلاستیکی چه چه استیل و یا متریال های دیگر قابلیت انتقال سیال با ذزات جامد معلق بین 1.3 الی 2 میلیمتر را دارند که این از دیگر مزایای کاربری آنها محسوب می شود. علاوه بر قابلیت Self-priming پمپ های دیافراگمی قابلیت مکش سیال حتی تا ارتفاع نیزدیک 10 متر یعنی حدود 9.7 متر را نیز دارند که از میان انواع الکتروپمپ تنها پمپ های پیستونی و دیافراگمی چنین قابلیتی را دارند. قیمت بالای پمپ پلاستیکی دیافراگمی در قیاس با پمپ گریز از مرکز پلاستیکی از معایب این سری از ماشین آلات اتوماسیون محسوب می شود.

I N F O @ N A N O T E J A R A T . C O M | 0 9 1 2 5 0 3 0 0 7 1
نانوتجارت پایگاه اطلاعات صنعتی
کلیه حقوق متعلق به نانوتجارت است
Copyright 2024 - All rights reserved