Select Language
ENGLISH | PERSIAN
دسته بندی محصولات

آشنایی با کولیس

آشنایی با کولیس

آشنایی با کولیس کولیس یکی از ابزار مهم اندازه گیری به حساب میآید و برای اندازه گیری دقیق انواع قطعات و مشخص کردن اندازه داخلی و خارجی و قطر و اندازه انواع قطعات در مصارف صنعتی و کارگاهی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرد ، ساختار کلی کولیس به این صورت است که از یک خط کش که شامل درجه ها ثبت شده بر روی آن است (این درجه ها به صورت میلیمتری و اینچی ) بر روی خط کش کولیس حک شده است . قسمت دیگر کولیس فک ثابت آن است ،و قسمت دیگر فک متحرک آن میباشد و همین طور شاخک های داخل سنج و شاخک های عمق سنج و ورنیه کولیس نیز از پارت های اصلی کولیس به حساب می آید .

انواع کولیس چیست ؟

در صنعت انواع کولیس برای اندازه گیری دقیق قطر و ضخامت و عمق و اندازه وجود دارد . کولیس ها بر اساس شکل ظاهری و امکانات کاربردی خود به انواع کولیس از جمله ( کولیس عمق سنج و کولیس ارتفاع سنج و کولیس شیار سنج و همین طور کولیس ساعتی و کولیس ورنیه و کولیس عقر به ای ) تقسیم کرد .

اجزای کولیس چیست ؟

• Outside large jaws یا همان گیره‌های خارجی بزرگ : این قسمت از کولیس برای اندازه‌گیری قطر خارجی یا اندازه یک قطعه مورد استفاده قرار میگیرد . • Inside small jaws یا همان گیره‌های داخلی کوچک : این قسمت از کولیس برای اندازه گیری قطر داخلی یک قطعه و جسم استفاده میگردد. • Depth probe/rod میله عمق :برای اندازه گیری عمق یک شیء یا سوراخ مورد استفاده قرار میگیرد . • Metric Main scale مقیاس اندازه گیری اصلی متریک : اندازه گیری بر حسب میلی‌متر میباشد . • Imperial Main scale مقیاس اندازه گیری اصلی امپریال : اندازه‌گیری بر حسب اینچ کسری است . • Metric Vernier scale مقیاس اندازه گیری ورنیه متریک : اندازه گیری دقیق تر در مرتبه دهم یا صدم میلی‌متر • Retainer نگه‌دارنده : برای ثابت نگه داشتن قسمت ورنیه برای کاهش خطا میباشد .

نحوه کار با کولیس دیجیتال :

کولیس دیجیتال که با نام کولیس الکترونیکی نیز شناخته میشود از ابزار مهم ابزار دقیق و اندازه گیری بحساب می آید ، از مزایای کولیس دیجتال خواندن و دقت بالای آن میباشد . بدلیل وجود سنسور در داخل کولیس دیجیتال این امکان فراهم میشود نوسان انرژی الکتریکی که ناشی از تغییر اندازه دهانه کولیس می باشد را تشخیص داده شود . مراحل کار با کولیس دیجیتال عبارت است از ( صفر کردن کولیس دیجیتال ، اندازه گیری ابعاد خارجی ، اندازه گیری ابعاد درون ، عمق سنجش ، اندازه گیری مقایسه ای ) میباشد . صفر کردن کولیس دیجیتال نانوتجارت صفر کردن کولیس دیجیتال اندازه گیری ابعاد خارجی با کولیس دیجیتال نانوتجارت اندازه گیری ابعاد خارجی با کولیس دیجیتال اندازه گیری ابعاد درون با کولیس دیجیتال نانوتجارت اندازه گیری ابعاد درون با کولیس دیجیتال عمق سنجش کولیس دیجیتال نانوتجارت عمق سنجش کولیس دیجیتال اندازه گیری مقایسه ای با کولیس دیجیتال نانوتجارت اندازه گیری مقایسه ای با کولیس دیجیتال

I N F O @ N A N O T E J A R A T . C O M | 0 9 1 2 5 0 3 0 0 7 1
نانوتجارت پایگاه اطلاعات صنعتی
کلیه حقوق متعلق به نانوتجارت است
Copyright 2024 - All rights reserved