نانوتجارت پایگاه اطلاعات شرکت ها، فروشگاه ها و قطعات صنعتی
آهن تخفیف از نگاه ما رضایت مشتری خط قرمز مجموعه می باشد
دفعات بازدید : 15227
Select Language
ENGLISH | | PERSIAN
دفعات بازدید 15227

الکترود

الکترود الکترود
الکترود سیمی از جنس فلز است که دور تا دور آن را ماده ای به نام فلاکس فرا گرفته است. برای محاسبه ی قطر الکترود ، قطر قسمت فلزی آن را اندازه گیری می کنند. ماده ای که روی قسمت فلزی را پوشانده، خود شامل موادی مانند: آهک، سلولز، اکسید سدیم، خاک رس و یا آزبست می شود. برای اتصال دو قطعه ی فلزی و پر کردن فاصله ی بین آن ها، از الکترود استفاده می شود.
فلاکس
ماده ی فلاکس که دور تا دور مفتول الکترود را پوشانده، منجر به پایداری قوس الکتریکی در فرآیند جوشکاری می شود. علاوه بر این، ماده ی فلاکس برای به وجود آوردن گاز نگه‌دارنده و ایجاد سرباره مورد استفاده قرار می گیرد. فلاکس همچنین به افزایش زمان خنک سازی جوش هم کمک می کند.
الکترود

الکترود بر اساس جنس مفتول شامل انواع زیر می شود:
1- آلومینیومی
2- فولاد کم کربن
3- فولاد زنگ نزن
4- مفتول نیکلی

الکترود از لحاظ پوشش فلاکس شامل موارد زیر می شود:
1- الکترود سلولوزی
2- رتیلی
3- پوشش قلیایی
4- رتیلی با پودر آهن

الکترود از لحاظ ضخامت پوشش شامل موارد زیر می شود:
1- پوشش خیلی ضخیم
2- پوشش ضخیم
3- پوشش متوسط
4- پوشش نازک

الکترود از لحاظ ساخت شامل موارد زیر می شود:
قیمت الکترود
الکترود انجماد سریع
الکترود های جوشکاری انجماد سریع، سه ویژگی بسیار مهم دارند. آن ها قوسی بسیار قدرتمند به وجود آورده و سرباره خیلی اندکی ایجاد می کنند. علاوه بر این، می توانند در همه ی شرایط جوشکاری، مورد استفاده قرار گیرند. کد های E6010 و E6011 از جنس جوش انجماد سریع، می باشند.
الکترود انجماد پرشده
الکترود انجماد پرشده، فلاکس بسیار سنگینی دارند. قابلیت پس زدن سرباره را داشته و می توانند دانه هایی بسیار یک دست تولید کنند. این کار به با کیفیت تر شدن کار نهایی کمک شایانی می کند. کد های E6012، E6013 و E7014 مربوط به انجماد پرشده هستند.
الکترود چسبان سریع
الکترود چسبان سریع، کاور فلاکس سنگینی را بر روی مفتول فلزی خود دارند. نرخ رسوب گذاری در این ، با سرعت بالایی انجام می شود. چسبان سریع دارای کدهای E6027، E6028 می باشند.
خرید الکترود
الکترود کم هیدروژن
در الکترود کم هیدروژن، مقدار هیدروژن فلاکس به حداقل میزان خود می رسد. از آن ها برای جوش دادن فولاد های با کربن زیاد استفاده می شود. این ها دارای کد های E7018 و E7028 می باشند.
الکترود جوشکاری و آمپراژ چه رابطه ای با هم دارند؟
در اکثر زمان ها هر چه میزان ضخامت قطعه بیشتر باشد، جریان و آمپراژ بالاتری احتیاج است. به همین نسبت باید ضخامت هم بیشتر باشد تا جوشکاری به نحو احسن انجام گیرد. در کنار الکترود ها ، کاتالوگ هایی موجود است که جوشکار با خواندن آن می تواند اطلاعات زیادی به دست آورده و کیفیت نهایی کار را ارتقا دهد.

در استاندارد A.W.S الکترود ها چگونه و به چه نحوی نام گذاری می شوند؟
A.W.S کوتاه شده ی عبارت American Welding Society می باشد. این عبارت لاتین به معنای جامعه ی جوشکاران ایالات متحده ی آمریکا است. این مجمع استاندارد های بین المللی را برای دسته بندی الکترود ها معرفی می کند. در تمام کشور ها این استاندارد ها و نام گذاری ها مورد پذیرش است. از جمله کشور عزیزمان ایران. این نام گذار ابتدا با حرف انگلیسی E شروع می شود و پس از آن یک عدد 4 و یا 5 رقمی می آید. حرف E در این نام گذاری به معنای الکترود است. اگر جوشکاری با گاز صورت گیرد، به جای حرف E از RG در ابتدای نام گذاری استفاده می کنیم. در این نام گذاری عدد چهار و یا پنج رقمی که پس از حرف انگلیسی اولیه می آید، تعیین کننده ی مقاومت کششی جوش است.

از سمت راست دومین عدد کد تعیین کننده ی موقعیت جوشکاری است. بدین معنا که برای استفاده در چه شرایطی ساخته و تولید شده است. مثلاً در کد EXX1X : عدد یک نشان دهنده ی این است که برای استفاده در همه ی موقعیت ها تولید شده است. در این کد EXX2X منظور از عدد دو این است که فقط باید برای سطوح افقی و صاف مورد استفاده قرار گیرد و استفاده از آن در موارد دیگر جایز نبوده و اگر استفاده شود، کیفیت نهایی کار بسیار پایین خواهد بود. و اما استفاده از عدد سه در کد EXX3X بدین معناست که باید صرفاً برای قطعات صاف مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در کد EXX4X استفاده از عدد چهار بیان گر این است که در همه ی موقعیت ها به ویژه V- down می تواند مورد استفاده ی جوشکار قرار گیرد.

به طور مثال کد E 60 10 را برای روشن تر شدن موضوع، تشریح می کنیم:
E = بیانگر جریان برق است.
60 = کشش گرده جوش بر حسب پاوند بر اینچ مربع را نشان می دهد.
1 = بیان گر این است که این می تواند برای همه ی موقعیت ها مورد استفاده قرار گیرد.
0 = نوع جریان الکترود را نشان می دهد.
الکترود

نشانه‌ ی اول
حرف E در کد بالا نشان می دهد که این الکترود برای جوشکاری با الکتریسیته می باشد.

نشانه‌ی دوم
عدد 60 بیان گر فشار کشش گرده جوش بر حسب پاوند بر اینچ مربع می باشد. این عدد می بایست در 1000 ضرب شود. در واقع فشار کشش گرده جوش 60000 پاوند بر اینچ مربع می باشد.

نشانه ی سوم
نشانه ی سوم در کد بالا حالت های متنوع جوش را تعیین می کند. این عدد یا 1 یا 2 و یا 3 می باشد و از این سه حالت خارج نیست. الکترود هایی که در آن ها از عدد یک استفاده شده، می توان از آن ها در همه ی حالات و موقعیت ها استفاده کرد. آن هایی که در عدد سوم کدشان از عدد 2 استفاده شده، می توان از آن ها در موقعیت های افقی و سطحی استفاده کرد. در نهایت، الکترود هایی که رقم سوم آن ها از عدد سه استفاده شده، در موقعیت ها و شرایط افقی کاربرد دارند.

نشانه‌ ی چهارم
این رقم در کد بالا ویژگی های ظاهری گرده جوش و نوع جریان را تعیین می کند. این رقم در الکترود می تواند از 0 شروع شده و در نهایت به عدد 6 برسد.

مقالات
لینک های خبری
نمایندگی ها
لینک های خارجی
I N F O @ N A N O T E J A R A T . C O M | 0 9 1 2 5 0 3 0 0 7 1
نانوتجارت پایگاه اطلاعات صنعتی
کلیه حقوق متعلق به نانوتجارت است
Copyright 2024 - All rights reserved