نانوتجارت پایگاه اطلاعات شرکت ها، فروشگاه ها و قطعات صنعتی
میکرو صنعت سر پیچ گوشتی سود کم + رضایت مشتری = فروش بالا
دفعات بازدید : 1269048
Select Language
ENGLISH | | PERSIAN
دفعات بازدید 1269048

ابزار های تراشکاری

ابزار های تراشکاری اصولا" تراشکاری به عملیاتی گفته می شود که توسط یک ابزار تک لبه ،قطعات استوانهای شکل ایجاد می کند و در اکثر موارد ابزار ثابت است در حالی که قطعه کار دوران دارد .
از شکل هندسی و جنس ابزار کرفته تا شکل کلی ،نوع گرفتن اینسرتها روی ابزار گیر ،نوع ساقه یا طرحهای مدولار ،ابزار تراشکاری از آن چنان پویایی در زمینه برش فلزات برخوردار است که آنچه امروز قابل اجراست دو دهه قبل حتی تصورش نیز مشکل بود .بسیاری از اصولی که برای برش فلزات با ابزارهای تک لبه به کار می رود برای دیگر روشها حتی عملیات فرزکاری که در آن یک ابزار چند لبه دوران می کند نیز کاربرد دارد.
این بخش به طور عمده به عملیات تراشکاری خارجی خواهد پرداخت و عملیات تخصصی تر مانند پیچ تراشی ،شیارزنی ،برش و داخل تراشی در بخش های مجزا مورد بحث قرار خواهند گرفت.
عملیات تراشکاری را می توان به چهار نوع اصلی تقسیم کرد؛
تراشکاری طولی
پیشانی تراشی
کپی تراشی روی زوایا
کپی تراشی روی پروفیلهای گرد.
تراشکاری ترکیبی از دو حرکت است دوران قطعه کار و پیشروی ابزار .در بعضی از موارد اجرایی ممکن است قطعه کار ثابت بوده و ابزار دور قطعه دوران کند اما اصول اصلی یکسان است.
پیشروی ابزار می تواند در راستای محور قطعه کار باشد که این به معنای تراشیدن قطعه کار تا رسیدن به قطر کوچکتر است. روش دیگر پیشروی ابزار روی یک انتهای قطعه کار به سمت مرکز است که این به معنای کاهش طول قطعه خام می باشد .اغلب پیشرویها در عملیات خروط تراشی و کپی تراشی مخلوطی از دو نوع پیشروی فوق خواهند بود. ماشینهای تراش کنترل امروزه می توانند انواع برشهای مستقیم و گرد را انجام دهند. CNC به معنای یک کنترل کننده بسیار قوی است که می تواند در عملیات تراشکاری ،مسیرهای پیچیده را جایگزین ابزار های فرم دار و استفاده از مدلهای کپی تراشی نماید.
بنابراین تراشکاری به معنای برداشتن مواد از روی سطح جانبی یک قطعه کار دوار با یک ابزار تک لبه خواهد بود.
قطعه کار در یک ماشین تراش با سرعت معینی n دوران می کند و این سرعت با واحد دور بر دقیقه rpm تعریف می شود.
در بسیاری از ماشینهای تراش جدید ،سرعت اسپیندل همزمان با حرکت ابزار به سمت مرکز ،یا به عبارت دیگر کاهش قطر ،متناسب با آن ،افزایش می یابد. اما برای قطرهای خیلی کوچک و نزدیک به مرکز این افزایش سرعت اسپیندل به خاطر محدودیت دور موتور ،قابل اجرا نمی باشد.همچنین اگر یک قطعه کار دارای قطرهای متفاوت ،روی سطوح مخروطی و قوس دار ،باشد سرعت برشی باید در طول این تغییرات در نظر گرفته شود.
سه متغیر سرعت برشی ،قطر و سرعت اسپیندل
در سرعت های ثابت اسپیندل ،سرعت برشی در قطرهای بیشتر ،بالاتر خواهد بود.
سرعت پیشروی که با واحدmm/min تعریف می شود نمایانگر میزان پیشروی ابزار به ازاء هر دور گردش اسپینل است.
عمق برش معرف تفاوت بین سطح بریده شده و سطح برش نخورده است.
انتخاب مقادیر صحیح برش و سرعت پیشروی برای کنترل براده اهمیت زیادی دارند.میکرو صنعت

مقالات
لینک های خبری
نمایندگی ها
لینک های خارجی
I N F O @ N A N O T E J A R A T . C O M | 0 9 1 2 5 0 3 0 0 7 1
نانوتجارت پایگاه اطلاعات صنعتی
کلیه حقوق متعلق به نانوتجارت است
Copyright 2024 - All rights reserved