نانوتجارت پایگاه اطلاعات شرکت ها، فروشگاه ها و قطعات صنعتی
ابزار سایش
دفعات بازدید : 80396
Select Language
ENGLISH | | PERSIAN
دفعات بازدید 80396

سنباده

گسترش ابزار سایش عرضه کننده انواع ورق سنباده، سنباده دیسکی، رولی و چتری انگشتی می باشد. سنباده ها ورق های کاغذی و یا پارچه ای هستند که سطح آنها با دانه های سنگ سخت پوشیده شده و عملیات سنباده کاری در واقع برداشتن لایه سطحی چوب، فلز و یا ... می باشد

سنباده انواع سنباده
سنباده انواع سنباده
سنباده صفحه ای
سنباده صفحه ای
سنباده رولی
سنباده رولی
سنباده دیسکی
سنباده دیسکی
چتری انگشتی
چتری انگشتی
سنباده های پارچه ای
سنباده های پارچه ای
انواع سنباده نرم و زبر
انواع سنباده نرم و زبر
سنباده اکسید آلومینیوم
سنباده اکسید آلومینیوم
انواع سنباده ضد آب
انواع سنباده ضد آب

نحوه استفاده از سنباده و انتخاب صحیح آن

سنباده یکی از ابزار های بسیار پر کاربرد در صنایع چوب و صنایع مختلف جهت شکل دهی و یا براده برداری نازک سطحی است. استفاده از تکنیک های صحیح سنباده کاری موجب بهبود نتیجه نهایی روی سطح و یا قطعه کار میشود مخصوصا اگر قصد داشته باشید که سطح نهایی را رنگ کنید. همچنین انتخاب سنباده مناسب چه از نظر نوع سنباده و چه از لحاظ زبری و نرمی نیز یکی دیگر از تکنیک های مهم در سنباده کاری می باشد.
برای انتخاب صحیح سنباده موارد زیر را در نظر بگیرید
1. سنباده های اکسید آلومینیوم پر مصرفترین نوع در صنایع چوب و همچنین برای صنایع فلزی هستند.
2. از سنباده های گارنت برای قطعات چوبی که هنوز فرایندی روی آنها صورت نگرفته استفاده میشود چرا که این نوع سنباده در هر بار مسیر رفت و برگشت میزان قابل توجهی سطح را سایش میدهد و قیمت مناسب تری نسبت به دیگر سنباده ها دارد.
3. از سنباده سیلیکن کاربید برای سطوح نرم و نازک کاری و همچنین برای سطوح پلاستیکی و ترکیبی نرم استفاده میشود. همچنین از این سنباده ها در گوشه ها، پخ زنی های نازک و موارد ریز کاری استفاده میشود. باید دقت داشت این نوع سنباده برای کار روی چوب مناسب نمی باشد.
4. سنباده های سرامیکی معمولا برای کار روی چوب استفاده شده و بر روی تسمه های گردشی بسته میشود.

نحوه استفاده از سنباده و انتخاب صحیح آن

اجزا تشکیل دهنده سنباده ها

هرچند آیساک فیشر در سال 1834 تولید انبوه سنباده را در آمریکا به ثبت رساند اما استفاده از سنباده به قرن 13 میلادی در چین میرسد. در آن زمان ورق های سنباده از خرد کردن صدف های دریایی و دانه های سخت، سنگ و از سقز برای چسباندن دانه ها بر روی سطوح استفاده میشد. نامی که در ابتدا به سنباده ها گفته میشد ورق شیشه بود چرا که از خرده شیشه برای تولید آنها استفاده میکردند. چالش بزرگی که در تولید سنباده ها در ابتدا وجود داشت پیدا کردن سطحی محکم و در عین حال قابل انعطاف برای کف و پیدا کردن چسبی مناسب برای جلوگیری از برداشته شدن دانه های سنباده در حین کار بود.
امروزه از کاغذ های تقویت شده، انواع پارچه -کتان، پلی استر و فیلم پت برای ساخت صفحه اصلی سنباده استفاده میشود. از پارچه معمولا برای ساخت سنباده های تسمه ای و یا دیسکی استفاده میشود.
وزن صفحه پشتی سنباده معمولا با حروفی معرفی میشود. مثلا سنباده های کاغذی حروف A تا F که مورد اول سبکترین و دوم سنگین ترین آنهاست. برای ریز کاری ها و فرم دهی ها از صفحه پشت سنباده با انعطاف بالا استفاده میشود. این در حالی است که سنباده های کم انعطاف تر در صنایع سنگین کاربری بیشتری دارند.

اجزا تشکیل دهنده سنباده ها

اشکال مختلف سنباده ها

سنباده های ورقه ای معمولا با سایز 9-11 اینچ تولید میشوند اما سایز های مختلف دیگری نیز وجود دارد.
سنباده های تسمه ای که معمولا صفحه کف آنها پارچه است و برای کاربری صنعتی تولید میشوند.
سنباده های دیسکی که بصورت گرد بوده و در سایزهای مختلف تولید میشوند و گاهی بر روی سطح آنها سوراخهایی نیز زده میشود.
انواع دیگری از سنباده های رولی، پره ای انگشتی و .... نیز برای کاربری های مختلف تولید میشوند

اشکال مختلف سنباده ها

نکات امنیتی استفاده از سنباده ها

از آنجا که از سنباده برای براده برداری استفاده میشود استفاده از ماسک در حین کار برای جلوگیری از ورود پلیسه ها و براده ها که میتواند فلزی، چوبی، پلاستیکی و ... باشد به سیستم تنفسی الزامی است.
علاوه بر ماسک استفاده از دستکش های مناسب نیز در حین سنباده کاری از ورود پلیسه ها و حتی جذب سطحی ذرات بسیار ریز جلوگیری میکند. چوشیدن لباس های کتان و نه پلی استر نیز در حین استفاده از سنباده برای جلوگیری از ایجاد و انتقال الکتریسیته ساکن مناسب به نظر میرسد.

نکات امنیتی استفاده از سنباده ها
I N F O @ N A N O T E J A R A T . C O M | 0 9 1 2 5 0 3 0 0 7 1
نانوتجارت پایگاه اطلاعات صنعتی
کلیه حقوق متعلق به نانوتجارت است
Copyright 2024 - All rights reserved