نانوتجارت پایگاه اطلاعات شرکت ها، فروشگاه ها و قطعات صنعتی
ابزار صنعتی تختی تنها مرکز تخصصی فروش آچار ترکمتر و تعمیر ترکمتر ایران
دفعات بازدید : 109877
Select Language
ENGLISH | | PERSIAN
دفعات بازدید 109877

آچار ترك متر چيست و چه كاربردي دارد؟

آچار ترك متر چيست و چه كاربردي دارد؟ اولین نکته ای که باید بدانیم , این هست که به اجار ترک متر ، گشتاور سنج هم گفته میشود . پس ابتدا گشتاور را توضیح میدهیم : گشتاور چیست؟ عامل مؤثر در گشتن هر جسم به دور محوری را گشتاور نیرو یا لنگر و یا تورک Torque می‌نامند. گشتاور یک کمیت فیزیکی است در حرکت چرخشی که به بزرگی نیرو و مسیر و مکان اثر نیرو بستگی دارد .
گشتاور یک کمیت برداری بوده و یکای آن در سامانه استاندارد بین‌المللی یکاها، نیوتن متر است. گشتاور به معنی ، نیروی وارد شده نیروی اعمال شده به جسمی می باشد ، که از فاصله محل وارد شدن نیرو به محلی که قرار است نیرو به آن وارد شود ، فاصله ای وجود داشته باشد حتی اگر این فاصله 1 میکرو متر یا یک میلیونوم متر باشد. پس میتوانیم بگوییم گشتاور یعنی : حاصل ضرب نیروی وارد بر جسم دوار x بازوی مقاومت .
اهمیت کنترل کردن گشتاور یا نیروی اعمالی بر پیچ ها: راه های مختلفی برای اتصال دو یا چند قطعه به یکدیگر وجود دارد،اتصال بوسیله پیچ و مهره یکی از پر مصرف ترین و کاربردی ترین اتصالات در تمامی صنایع می باشد. در این حالت پیچ باید در حالتی با تنش ثابت مانده و دچار خستگی و شکست نشود.اگر سفت شدگی پیچ کمتر از میزان مورد نیاز باشد،بنابرین تنش کششی اعمال شده در پیچ کمتر از میزان مورد نیاز بوده و اتصال ایمن نخواهد بود.
اگر گشتاور اعمالی وارده بر پیچ بزگتر از میزان مورد نیاز باشد،داخل پیچ تنش های بزرگتری از آنچه مورد نیاز است وجود خواهد داشت،و ممکن است اولا باعث شکست پیچ شده و همچنین تخریب سطح کار و قطعات گردد. بنابر این استفاده از ابزاری که بتواند گشتاور اعمالی بر پیچ و به تبع آن کشش حاصل در پیچ و قطعات را با تلورانس رضایت بخشی کنترل و اعمال کند ضروری است و این وسیله آچار ترکمتر یا همان ترک رنچ می باشد. چگونگی محاسبه گشتاور “Torque” : تصور شود یک نفر در حال بستن یک پیچ با استفاده از یک دسته بکس 1 متری باشد. اگر او از 10 کیلوگرم نیرو 10kgf برای بستن پیچ حول محورش استفاده کند،او گشتاوری معادل 10 کیلوگرم نیرو متر 10kg.f.m را حول محور پیچ اعمال کرده است البته در سیستم استاندارد متریک SI نیرو با استفاده از واحد نیوتن سنجیده می شود. بنابر این با استفاده از این تبدیل که 1 کیلو گرم نیرو معادل 9.81 نیوتن می باشد،شخص گشتاوری معادل 98.1 یا حدودا 100 نیوتن در متر را اعمال کرده است. شکل ذیل , بخوبی نحوه محاسبه گشتاور را بیان میکند وبا روئیت این تصویر امیدواریم کاملا مطلب گشتاور تفهیم شده باشد.
ابزار تختی مرکز تعمیر ترکمتر
تعمیر ترکمتر در تهران
قیمت تعمیر ترکمتر

مقالات
لینک های خبری
نمایندگی ها
لینک های خارجی
I N F O @ N A N O T E J A R A T . C O M | 0 9 1 2 5 0 3 0 0 7 1
نانوتجارت پایگاه اطلاعات صنعتی
کلیه حقوق متعلق به نانوتجارت است
Copyright 2024 - All rights reserved